Nem véletlenül mondta az
anyukád... Ha a karácsony meg is volt, vannak, akik most indulnak leárazást
keresni, élelmiszert meg minden héten veszünk. Nem árt, ha tudjuk, milyen
trükkökkel próbálnak rávenni a szupermarketek, hogy minél több pénzt hagyjunk
ott. Az áruk elrendezése a trükkök fő tárháza, de a boltok színéig és a zenéig
számos más, tudományosan megalapozott módszer létezik.
Nem véletlenül mondta az
anyukád, hogy csinálj bevásárlólistát, és ragaszkodj hozzá. Egy szupermarket
minden egyes zuga, a parkolótól a pénztárakig, úgy van kialakítva, hogy minél
több pénzt hagyjál ott, és olyan élelmiszereket is megvásárolj, amelyekre nincs
is szükséged – írja a Business Insider. Utalnak arra, hogy az alkalmazott
módszerek hatásosságát tudományos megfigyelésekkel, pszichológiai tesztekkel is
igazolták, hivatkoznak erről szóló tanulmányokra, némelyiket még a
hetvenes-nyolcvanas években készítették.
Tej helyett chips és színes magazin
Valaki beugrik egy tejért,
majd kijön, és van nála egy jégkrém (mert le volt árazva), egy bagett (mert
olyan jó volt az illata), egy csomag chips szósszal (mert az olyan buli), meg
ha már ott vagyunk, akkor néhány leveskonzerv és egy magazin is (mert címlapja
szerint Jennifer megint randevúzik – de vajon melyik is). A szupermarket a
fogyasztók számára maga a paradicsom.
1. Már maga a
bevásárlókocsi is ezt a célt szolgálja. Az 1938-ban feltalált jármű arra való,
hogy minél nagyobb mennyiségű árut könnyen el tudjon vinni a vevő.
Nyálképzés indul
4. Az alapvető és
napi rendszerességgel kellő szükségleti cikkeket viszont valahol az áruház
hátsó falánál, a lehető legtávolabb rejtik el, hogy keresztül kelljen menni az
egész szupermarketen ahhoz, hogy elérhessük.
5. Sok esetben még
hosszú oldalfolyosókat, zsákutcákat is alkalmaznak a polcok kialakításakor,
amelyeknek csak egy kijárata van, így oda és vissza is végig kell menni rajtuk.
Orrunk elé rakják a drága holmit
7. Azok a termékek,
amelyeket az üzlet leginkább ránk szeretne sózni, általában a drágább, márkás
luxustermékek, szemmagasságban helyezkednek el. Az olcsóbb tömegáruk viszont
valahol lent az alsóbb polcokon. Az egészséges, egyszerű, olcsó gabonaféle
például lent, a színes, dizájnos csomagolású, ízesített, reklámozott, jóval drágább
termék szemmagasságban. A legnépszerűbb, legkeresettebb áruk pedig a polcok
közötti mellékfolyosók végén, hogy végig kelljen értük menni.
Még a falfestésre és a zenére is ügyelnek
12. Még a zene is számít.
Kutatások igazolták, hogy a lassú zene az embereket is lassítja, több időt
szánnak a vásárlásra és több pénzt költenek. Ellenben a hangos zene gyorsan
kiűzi őket az üzletből, akár vásárlás nélkül is. A klasszikus zene pedig
drágább termékek vásárlására ösztönzi a vásárlót.
13. Vajon melyik az
áruház legprofitábilisabb része? Hát a pénztársor. Sorban állás közben
előbb-utóbb engednek a vevők a csábításnak, és leemelnek valamit a drága
csokikák közül, vagy a kosárba rakják a színes magazint, amelybe várakozás
közben már belelapoztak. (Talán ezért nem is igyekeznek felszámolni nálunk a
pénztáraknál álló hosszú sorokat?)
A legnagyobb hazugságok a reklámokban
14. Az akciós
törzsvásárlói kártya azután, amelyet a pénztárnál bemutatunk, hozzásegíti a
boltot ahhoz, hogy hűséges, visszatérő vásárlóvá tegyen bennünket. De
praktikus, nyomon követhető adatokat is hordoz vásárlói szokásainkról.
A tizenötödik trükknek a Business
Insider fogyasztói rovata a reklámokat nevezi, amelyeket azonban inkább a
gyártók követnek el. Egy másik cikkében tíz nagy hazugságot említ,
amelyeket a reklámokban sütöttek el, és később bebizonyosodott, valótlanok.
Többek között ezeket:
– „A vitaminok megelőzik a
rákot” (Bayer)
– „Le lehet fogyni
testmozgás és diéta nélkül is” (Enforma, Steve Garvey sportoló)
Egészséges cigaretta
– A Photoshop-katasztrófa:
2009-ben a Ralph Lauren divatcég olyan plakátokat készített, amelyek modelljei
Photoshop képszerkesztő szoftver segítségével annyira karcsúsítottak,
idealizáltak voltak, ami már az anatómia törvényeinek is ellent mondott.
– „30 kilót fogytam tíz
hét alatt” (a Belly Burner csodaöv reklámja)
– „Ez a cigaretta
egészségesebb” (Big Tobaco és más cigarettagyártók.) Ma már nehéz elhinni, de
évtizedekkel ezelőtt a dohánygyártók még hasonló értelmű reklámokkal operáltak,
orvosokra hivatkozva, amelyek szerint ez vagy az a cigaretta kevéssé volt
káros.
forrás: privátbankár